Umbla in lung si in lat prin toate mallurile cautand acel cadou special pentru prieten sau partener si vei alege astfel un cadou perfect. Daca nu-l vei alege, macar le-ai aratat cat de mult iti pasa pentru ca ai facut atat de mult efort pentru a le face cadoul ideal.
Doi cercetatori de la Harvard au dovedit ca aceasta afirmatie nu este tocmai adevarata.
Studiile au fost facute cu participanti din Statele Unite, unde cultura este diferita de cea romaneasca. Totusi, ar fi un subiect interesant de dezbatut pentru a vedea daca acest principiu se aplica si in Romania.
Francesca Gino si Francis Flynn au efectuat trei studii legate de psihologia cadourilor. In cadrul primului studiu au participat doua sute de oameni carora li s-a cerut sa-si aminteasca de momentul in care au primit sau au daruit pentru prima data un cadou de nunta. Cei carora li s-a cerut sa-si aminteasca de momentul primirii unui cadou aflat pe lista de dorinte au primit calificativ mai mare de satisfactie decat cei care au fost “surprinsi” cu ceva ce nu a fost pe lista de dorinte.
Cei ce au daruit cadou au completat chestionarul mentionand ca asteptarile lor legate de satisfactia primitorilor sunt la fel, indiferent daca acestia au facut o surpriza sau au selectat cadoul dintr-o lista a asteptarilor acestora.
In cadrul celui de-al doilea studiu, li s-a cerut participantilor sa-si imagineze o situatie in care acestia ar darui sau ar primi un cadou din partea partenerului sau partenerei. Cei ce au daruit un cadou nu s-au gandit ca pentru sarbatoriti ar fi vreo diferenta daca acestia primesc un cadou solicitat dinainte sau un cadou surpriza. Sarbatoritii, in schimb, au apreciat mai mult un cadou mentionat dinainte partenerilor.
Al treilea studiu a fost facut pe 90 de participanti, jumatate fiind cei ce daruiesc si jumatate“sarbatoritii”, care au creat wish-listuri pe Amazon. Din randul celor care urmau sa daruiasca, jumatate din ei au trebuit sa daruiasca un cadou de pe lista, iar jumatate sa faca un cadou surpriza. Acest studiu confirma pe celelalte doua: oamenilor le place mai mult sa primeasca ce au cerut dinainte decat sa primeasca cadouri surpriza.
Si mai straniu (si totusi caracteristic naturii umane) este ca oamenii nu pot vedea din exterior asta.
Un alt studiu interesant arata ca multi prefera sa primeasca bani in locul unui cadou pe care l-au solicitat deja, in timp ce oamenii care daruiesc cred ca banii nu ar fi un cadou potrivit.
Aceasta neconcordanta observata in cadrul celor 4 studii reflecta dificultatea oamenilor de a se pune in locul celuilalt. In vanzari, de exemplu, oamenii au tendinta sa supraestimeze capacitatea unei alte persoane de a vedea lucrurile din acelasi unghi.
Concluzia acestui articol este ca ar trebui sa fim mai directi cu dorintele noastre pentru a fi mai fericiti cu relatiile noastre familiale, de cuplu si de prietenie.