Informarea corectă și îmbunătățirea cadrului legislativ existent, principalele soluții pentru creșterea nivelului de educație pentru sănătate a romȃnilor

Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale (RASCI) a inițiat o dezbatere cu reprezentanți ai autorităților, profesioniștilor din domeniul sănătății, industriei farmaceutice, dar și ai organizațiilor reprezentative pentru consumatori și pacienți, respectiv pentru studenții farmaciști și mediciniști, marcând astfel un an de la lansarea campaniei educaționale „Despre sănătate, cu responsabilitate”.

Nevoia de îmbunătățire a educației pentru sănătate a consumatorilor și pacienților români, crearea unui cadru legislativ unitar, clar și echitabil cu privire la comunicarea produselor din categoriile reprezentate sau beneficiile sociale și economice ale principiului de automedicație responsabilă au fost principalele subiecte ale dezbaterii.

Discuțiile s-au desfășurat în contextul campaniei lansate de RASCI la finalul anului trecut, un demers educațional asumat pe termen lung în vederea informării corecte a consumatorilor și pacienților români cu privire la utilizarea responsabilă a produselor din categoriile reprezentate de asociație.

„Un consumator sau pacient informat citește și înțelege prospectul sau eticheta unui produs și respectă indicațiile înscrise. Utilizatorul informat ignoră derapajele din comunicarea comercială a produselor din cele trei categorii, pe care cadrul legislativ actual le permite, și înțelege că toate informațiile primite din zona sănătății trebuie analizate în detaliu. Vorbim aici despre o situație ideală, la care nu am ajuns încă, din păcate. De aici și această dezbatere, cu toți factorii implicați, care pot contribui la această schimbare. Chiar dacă RASCI a făcut deja un pas important în această direcție, prin intermediul acestei campanii, este mai evident ca oricând că este necesară o colaborare strânsă între factorii de decizie, autoritățile de reglementare, profesioniștii din domeniul sănătății, reprezentanți ai industriei, studenților, consumatorilor și pacienților, pentru îmbunătățirea educației pentru sănătate,” a declarat Diana Mereu, Director Executiv RASCI.

„În situația în care consumatorii și pacienții români sunt expuși la informații incomplete, incorecte sau înșelătoare despre aceste categorii de produse, este evident că este necesară optimizarea cadrului de reglementare aferent acestora. Totodată, este nevoie de îmbunătățirea educației pentru sănătate a populației, care să combată percepțiile și mentalitățile formate în timp și să contribuie, în schimb, la formarea unor comportamente sănătoase și responsabile. Bazele acestui proces au fost deja puse prin campania inițiată de RASCI și, cu ajutorul implicării Agenției, din postura sa de partener în campanie, sunt încrezător că ne vom îndeplini cu succes acest obiectiv comun,” a declarat reprezentantul Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale.

Campania „Despre sănătate, cu responsabilitate” este un demers educațional pe termen lung, cu scopul îmbunătățirii stării generale de sănătate a consumatorilor și pacienților români. Campania își propune să implice cât mai mulți factori care pot contribui la promovarea informării corecte și responsabilizării acestora.

„Rolul farmacistului, ca principala interfața în comunicarea cu utilizatorii acestor categorii de produse, este esențial, de aceea, acesta trebuie să poată oferi informații corecte și complete cu privire la cel mai bun produs într-o situație dată sau, să îndrume utilizatorul către medic, atunci când consideră că situația o cere. Ne bucurăm astfel să putem contribui la îmbunătățirea educației pentru sănătate a consumatorilor și pacienților români prin intermediul acestei campanii,” declară Nicoleta Radu, Vicepreședinte al Colegiului Farmaciștilor din România.

În cadrul campaniei au fost implicați atât profesioniști în domeniul sănătății, cât și reprezentanți ai autorităților prin acțiuni dedicate, cu scopul de a contribui la creșterea nivelului de educație a publicului cu privire la importanța luării unor decizii informate atunci când utilizează aceste categorii de produse pentru îmbunătățirea propriei sănătăți. Pe lângă acțiuni de comunicare către toți factorii implicați, campanie include și un website și o pagină de Facebook prin intermediul cărora sunt distribuite informații de interes pentru public.

Inițiată de RASCI, campania „Despre sănătate, cu responsabilitate” s-a bucurat încă de la început de  sprijinul Ministerului Sănătății, Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale (ANMDM), Societății Naționale de Medicina Familiei (SNMF), Colegiului Farmaciștilor din România (CFR) și al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC). Acestora li s-au alăturat pe parcursul acestui an și Societatea Studenților în Farmacie București (SSFB), Federația Asociațiilor Studenților Farmaciști din România (FASFR), Societatea Studenților în Medicină din București (SSMB),  Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România (FASMR), Asociația Info-Sănătate, Coaliția Organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice din România (COPAC), Colegiul Pacienților și Asociația Sănătate pentru Comunitate.

Mai multe detalii despre aceasta sunt disponibile pe site-ul și pagina de Facebook ale campaniei, www.aleginformat.ro și https://www.facebook.com/aleginformat.

Despre RASCI

RASCI (Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale), www.rasci.ro, reunește producători, importatori și distribuitori de medicamente fără prescripție medicală (OTC), suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, activi pe piața din România: Bayer Consumer Health, GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, Johnson & Johnson, Sanofi, Reckitt Benckiser, Pfizer, Fildas, Terapia, Antibiotice, Berlin-Chemie, WÖRWAG Pharma, Aboca, Omega Pharma și Ipsen.

Asociația urmărește nu doar informarea, ci și responsabilizarea consumatorilor. Scopul principal al RASCI este să asigure claritatea și obiectivitatea informației atât la nivelul populației, principalul beneficiar al produselor noastre, cât și la nivelul profesioniștilor din domeniul medical, cei care zilnic dau sfaturi și indicații de utilizare a acestor produse.

RASCI este afiliată la AESGP (Association of the European Self-Medication Industry), www.aesgp.eu, organizație europeană non-profit care este vocea sectorului de îngrijire personală ȋn Europa și care reunește mai mult de 2.000 de companii și asociații profesionale.

Leave a Reply

Your email address will not be published.