Astăzi, 18 iunie, a fost lansat noul raport The Economist Intelligence Unit: ”Modele Europene: Opțiuni pentru finanțarea sănătății și medicamentelor inovatoare în România”, în cadrul dezbaterii speciale ”RESURSE PENTRU SĂNĂTATE”, ce a reunit numeroși reprezentanți din domeniul sănătății. Evenimentul a avut loc la Palatul Parlamentului, sub auspiciile Comisiilor de sănătate din Camera Deputaților și Senat.
Raportul, dezvoltat la solicitarea Local American Working Group (LAWG), realizează o prezentare generală a diferitelor modele de finanțare ale sistemelor de sănătate din 12 state membre ale Uniunii Europene: Austria, Belgia, Franța, Germania, Ungaria, Italia, Olanda, Polonia, România, Slovacia, Spania și Marea Britanie.
Analiza are ca obiectiv evidențierea diferențelor și asemănărilor în ceea ce privește tendințele finanțării sistemelor de sănătate și abordările politice specifice acestor țări, pentru a identifica cele mai bune practici și pentru a sprijini eforturile României de a-și îmbunătăți propriul sistem de sănătate.
La fel ca și România, majoritatea țărilor europene se confruntă cu costuri tot mai mari ale gestionării sistemelor de sănătate datorită unei combinații de factori, precum îmbătrânirea populației, reducerea populației active, creșterea prevalenței bolilor cronice, precum și disponibilitatea unor tehnologii avansate și din ce în ce mai eficiente în domeniul sănătății, a căror dezvoltare este costisitoare.
„Indiferent de modelul ales, sistemele de sănătate din toate țările Europei se bazează pe aceleași principii generoase - acces universal, echitabil și solidar - dar se află în permanentă competiție pentru resursele financiare limitate. Iar România nu face excepție. LAWG a solicitat liderului mondial în cercetare și analiză, The Economist Intelligence Unit, efectuarea acestui studiu la nivel european, care, sperăm noi, va reuși să genereze soluții realiste de finanțare a sănătății și a medicamentelor inovatoare în România.” a declarat Președintele LAWG, Attila Fejer.
Reprezentantul The Economist Intelligence Unit, Ana Nicholls, Director of Industry Publishing, a adăugat: “România a dezvoltat în ultimii ani o serie de reforme promițătoare ale sistemului său de sănătate, însă asigurarea finanțării pentru o mai bună îngrijire, disponibilă tuturor, este încă un subiect de actualitate. Acest raport riguros reunește propuneri bazate pe experiența altor țări europene, inclusiv modalități de a utiliza fonduri private în complementaritate cu sistemul public, precum și mecanisme care ar putea îmbunătăți accesul la medicamente. Sperăm ca această cercetare să devină o contribuție valoroasă la dezbaterea și dezvoltarea politicilor publice.”
Dintre recomandările raportului The Economist:
Finanțarea sistemului de sănătate
- Există o legătură directă între investițiile în sistemul de sănătate, productivitatea populației și creșterea economică a țării. O astfel de viziune schimbă concepția de la ”banii pentru sănătate reprezintă un cost” către ” banii pentru sănătate reprezintă o investiție”.
- Pe lângă aspectul eficientizării fondurilor existente, România trebuie să ia în considerare și valorificarea tuturor celor patru surse de finanțare: asigurări obligatorii de sănătate, asigurări voluntare de sănătate, fonduri de la guvern și sume plătite direct de pacienți.
- În vederea stabilirii bugetului anual pentru sănătate, este important să fie luat în considerare un pachet cuprinzător de asistență medicală care să răspundă nevoii pacienților, alături de obiective pe termen lung pentru sistemul de sănătate. Astfel de obiective ar putea include un angajament de a crește sumele plătite pentru sănătate din fonduri guvernamentale ca procent din PIB, până la 7%, media pentru alte noi state membre ale UE.
- Finanțarea sistemului de sănătate se bazează în mod deosebit pe contribuțiile unui grup relativ mic de persoane. Având în vedere trendurile demografice, sunt necesari pași în direcția îmbunătățirii sustenabilității sistemului de sănătate pe termen mediu și lung.
- Ca majoritatea sistemelor de sănătate din Europa, cel din România se bazează pe finanțarea publică. Menținerea accesului universal la sistemul public de sănătate este importantă, însă există argumente pentru ca România să își extindă și sistemul de asigurări voluntare de sănătate într-un mod complementar față de sistemul public, după modelul altor state, precum Franța.
Finanțarea medicamentelor inovatoare
- În multe cazuri, medicamentele inovatoare oferă o oportunitate nu numai de a îmbunătăți rezultatele pacientului, ci și de a reduce costurile viitoare cu asistența medicală. De aceea, mai multe țări au introdus mecanisme specifice pentru a facilita accesul la medicamente inovatoare și au înființat fonduri speciale, precum Fondul pentru medicamente inovatoare din Italia sau Fondul pentru medicamente pentru tratarea cancerului, din Marea Britanie.
- Accesul la asistență medicală și tratament în România este uneori îngreunat de bariere administrative. Raportul evidențiază faptul că alte țări din UE oferă modele de bună practică în privința reducerii acestor bariere și programe de acces rapid la tratamente inovatoare.
Raportul The Economist demonstrează încă o dată faptul că realizarea unei finanțări sustenabile a sistemului românesc de sănătate reprezintă o provocare actuală și complexă. Având în vedere aceste aspecte, sunt necesare eforturile conjugate și imediate ale tuturor reprezentanților din sistem.
Acesta este motivul pentru care, tot astăzi, urmare a dezbaterii Raportului EIU, Local American Working Group, împreună cu Comisiile de Sănătate din Camera Deputaților și Senat, au lansat platforma de dialog și cooperare ”RESURSE PENTRU SĂNĂTATE”.
Obiectivul Grupului de Lucru “RESURSE PENTRU SĂNĂTATE” este să identifice, împreună cu toți factorii implicați în sistemul de sănătate, soluții pentru creșterea finanțării sistemului de sănătate, cât mai aproape de nevoile de acces la îngrijirile de sănătate ale tuturor categoriilor de pacienți si pentru crearea unui fond de “Inovație în sănătate”, care să pună la dispoziţia pacienţilor cele mai noi terapii, soluții de biotehnologie cu eficienţă ridicată şi abordări ale medicinei personalizate, așa cum prevede și Programul de Guvernare.
Local American Working Group (LAWG) reunește companiile farmaceutice lidere la nivel mondial în domeniul cercetării și biotehnologiei, care își dedică activitatea dezvoltării medicamentelor inovatoare, cu scopul de a oferi pacienților o viață mai sănătoasă, mai lungă și mai productivă. LAWG a fost înființat în România în 2010, cu sprijinul organizației Pharmaceutical Research and Manufacturers of America (PhRMA) și reprezintă 14 companii: AbbVie, Amgen, AstraZeneca, Boehringer Ingelheim, Bristol Myers Squibb, Eli Lilly, GlaxoSmithKline, Janssen – companie farmaceutică a Johnson & Johnson, Merck Sharp & Dohme, Novartis, Pfizer, Roche, Sanofi și UCB.