Auzim tot mai des despre necesitatea înscrierii la un medic de familie, dar știm care este rolul său? Știm cum ne poate ajuta și care sunt factorii care trebuie să influențeze alegerea medicului?
Medicul de familie are rolul de a supraveghea și menține starea de sănătate, de a depista o boală cronică în fazele inițiale, de a preveni și de a trata complicațiile unei afecțiuni. Trebuie să fie consilierul, confidentul şi psihoterapeutul pacientului, cel care cunoaşte cel mai bine pacientul, înțelegându-i problemele pe toate planurile: fizice, psihice, materiale și familiale. Medicul de familie are rolul de a stimula respectul pentru viață, are grijă de corp, de minte și promovează un stil de viață sănătos.
De asemenea, medicul de familie reprezintă interfaţa dintre pacient şi celelalte servicii medicale, fiind cel care îndrumă pacientul spre specialistul de profil sau investigația necesară, în funcţie de nevoile concrete ale bolnavului, de posibilitățile sale și de urgența situației.
“Medicul de familie poate rezolva peste 80% din problemele medicale curente ale populaţiei! Un aspect foarte important în acest sens îl are ghidarea pacientului spre găsirea unor răspunsuri pentru afecțiunile sale. De aceea, în cadrul Centrului ProVita lucrăm în echipă, medici de diverse specialități colaborează pentru a le oferi pacienților soluții competente, rapide, conforme cu cele mai noi standarde medicale la nivel internațional.
Astfel, medicul de familie preia rolul de coordonator al pacientului, iar celelalte specialități se vor raporta acestuia. Este vital pentru pacient să existe o persoană care să integreze toate informațiile medicale transmise de specialiști astfel încât să obțină imaginea de asamblu asupra stării de sănătate și să aleagă, în consecință, cea mai bună metodă de tratament.
Este un flux normal de lucru, dar care, din păcate, se întâlnește rar în România!”, explică dr. Simona Farcaș, medic primar medicină de familie din cadrul centrului ProVita - Diagnostic și tratament.
În cazul unei familii există responsabilități suplimentare: urmărește gravida și lehuza, este obligat să vadă copilul nou născut acasă, în prima lună și să îl înscrie pe lista proprie (dacă mama nu dorește altceva). Mai mult, medicul de familie face educația părinților încă dinainte de nașterea copilului (cursuri și atestate de puericultură necesare tatălui), cât și ulterior nașterii, prin explicarea corectă a alimentației și creșterii copilului.
Medicul de familie poate efectua vaccinările copilului și poate trata profilactic anemia și rahitismul. În plus, este prima linie în bolile acute și infecto-contagioase și este cel care dă avizele epidemiologice la intrarea în colectivitate. Astfel, va urmări evoluția copilului din prima clipă a existenței sale și va fi implicat în creșterea și dezvoltarea sa (inclusiv prin consiliere personală în perioadele delicate, de exemplu la pubertate).
De obicei ne selectăm medicul de familie în funcție de recomandări sau proximitate, dar iată care sunt cele mai importante criterii pentru această alegere importantă:
- empatie: disponibilitate mai mare pentru pacient, astfel încât medicul sa ajungă să îi cunoscă tot contextul personal/ de familie și să interpreteze manifestările în contextul familial și socio-economic;
- pregătirea profesională: este important să ne orientăm către medici bine pregătiți, care sunt la curent cu evoluția medicinei și care au o perspectivă de ansamblu asupra bolilor;
- disponibilitatea: disponibilitate reală, chiar și după finalizarea programul de lucru, în cazuri de urgența: acces la telefon sau vizite la domiciliu.
- relație strânsă și de durată: între medic și pacient trebuie să existe o bună chimie, dezvoltată prin încredere mutuală. Pacientul este ascultat, sfătuit, îi sunt înțelese nevoile și problemele.
- implicare: medicul trebuie să facă mai mult decât să dea un bilet de trimitere către specialist atunci când pacientul are probleme. Îi face recomandări, îi dă explicații, îi răspunde la întrebări.
“Comunicarea reprezintă baza relației cu medicul de familie! Este esențial ca pacientul să se simtă confortabil în fața medicului. Nu trebuie să îl vadă ca pe un zeu, ci ca pe un profesionist de încredere, unde va găsi cele mai bune răspunsuri la întrebările medicale.
Astfel, recomand pacienților să se pregătească înainte de intâlnirea cu medicul, să își facă o listă cu principalele subiecte de discuție. Și, foarte important, să nu se teamă să întrerupă medicul din explicații atunci când nu înțelege sau când i se spun lucruri deja cunoscute. Aceste lucruri vor duce la o colaborare adevărată și eficientă, precum și la respectarea drepturilor și obligațiilor ambelor părți.” încheie dr. Simona Farcaș.
# # #
Centrul ProVita - Diagnostic și tratament aduce pe piața serviciilor medicale din România experienţa a 10 ani de practică medicală, acumulată într-un sistem care înţelege actul medical în toata complexitatea lui.
Ne propunem o normalitate a relaţiilor dintre medici şi pacienţi bazată pe un act medical în concordanţă cu rigorile şi standardele internaţionale, într-un mediu de respect reciproc. Pacientul este unica noastră prioritate, şi ne mândrim cu faptul că întelegem nu doar boala ci şi pacientul, şi împreună găsim soluţia ideală.
Centrul ProVita - Diagnostic si tratament include în prezent clinicile:
- ProVita Imagistica, Str. Calistrat Grozovici nr. 1, sector 2, în incinta Institutului Naţional de Boli Infecţioase "Prof. Dr. Matei Balş", Pavilion 4,
- ProVita Diagnostic si Tratament, Str. Popa Savu nr. 16, sector 1.