Pledoarie pentru o medicină laică
Suferinţa, boala, naşterea şi moartea se asumă de către fiinţa umană nu numai în plan fizic, biologic, dar mai ales în cel spiritual. Libertatea de conştiinţă este un drept cetăţenesc, constituţional. Practicarea unui anume cult religios, sau convingerile ateiste, sunt o chestiune personală, intimă. Aproape două decenii PMR prin oamenii înregimentaţi lui, a promovat o politică ateistă agresivă. De distrugere sistematică a bisericilor, a cultelor religioase şi de ucidere a feţelor bisericeşti.
În martie 1965 dictatorul comunist Gheorghe Gheorghiu-Dej a fost condus pe ultimul său drum de un mare alai, care a fost ore întregi televizat în direct. Contrar întregii sale activităţii "revoluţionare" cortegiul său funerar a beneficiat de o impresionantă asistenţă religioasă în frunte cu Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Justinian Marina. Lucru perfect explicabil din punct de vedere uman. Botezat ortodox, personajul, în pofida concepţiillor sale politice marxist-leniniste, probabil că a păstrat în străfundurile sufletului său, unele îndoieli şi teama de ce va să vie după moarte. Dacă ar fi fost un ateu convins, ar fi lăsat ca ultimă dorinţă, precum alţi mulţi atei, de a fi înmormântat fără slujbă religioasă. Odată cu disoluţia statului comunist, societatea românească a revenit în mod firesc, în multe privinţe, la vechile obiceiuri şi tradiţii.
În mai toate spitalele publice există astăzi capele ortodoxe. Pentru majoritatea cetăţenilor, este poate bine. Pentru aceştia există un loc de spovedanie aproape de patul de suferinţă. Ce se întâmplă cu ceilalţi cetăţeni români? Fie că ei sunt catolici, greco-catolici, protestanţi, mozaici, neoprotestanţi, musulmani, sau atei? Din punctul acestora de vedere se pune o întrebare legitimă: de ce să nu beneficieze de un tratament religios egal?
Conform unor paragrafe din Legea Nr.489/2006 privind libertatea religioasă, ar trebui să existe în spitalul public câte o capelă pentru fiecare dintre cele probabil cam 60 de culte autorizate a fiinţa pe teritoriul României? Să facem un efort şi să ne imaginăm cum ar arăta un spital public care ar conţine în spaţiile sale o moscheie, o catedrală gotică, o biserică armenească şi un sediu de studii ateiste cu însemnele secera şi ciocanul? Posibil ca un Turn al lui Babel?
Tot legea mai sus invocată precizează: Art. 9. (1) În România nu există religie de stat; statul este neutru faţă de orice credinţă religioasă sau ideologie atee. (2) Cultele sunt egale în faţa legii şi a autorităţilor publice. Statul, prin autorităţile sale, nu va promova şi nu va favoriza acordarea de privilegii sau crearea de discriminări faţă de vreun cult. În spiritul acestei prevederi legale, pentrucă spitalele publice aparţin statului, ar trebui să medităm dacă nu cumva medicina ar trebui să rămână laică. Numai ştiinţă. În acelaşi timp, noi cei care suntem elevii lui Hipocrate, ar trebui să avem mereu marea grijă de a facilita pentru pacienţii ce ni-l cer, ajutor spiritual religios, conform cu convingerile intime ale fiecăruia.
În martie 1965 dictatorul comunist Gheorghe Gheorghiu-Dej a fost condus pe ultimul său drum de un mare alai, care a fost ore întregi televizat în direct. Contrar întregii sale activităţii "revoluţionare" cortegiul său funerar a beneficiat de o impresionantă asistenţă religioasă în frunte cu Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Justinian Marina. Lucru perfect explicabil din punct de vedere uman. Botezat ortodox, personajul, în pofida concepţiillor sale politice marxist-leniniste, probabil că a păstrat în străfundurile sufletului său, unele îndoieli şi teama de ce va să vie după moarte. Dacă ar fi fost un ateu convins, ar fi lăsat ca ultimă dorinţă, precum alţi mulţi atei, de a fi înmormântat fără slujbă religioasă. Odată cu disoluţia statului comunist, societatea românească a revenit în mod firesc, în multe privinţe, la vechile obiceiuri şi tradiţii.
În mai toate spitalele publice există astăzi capele ortodoxe. Pentru majoritatea cetăţenilor, este poate bine. Pentru aceştia există un loc de spovedanie aproape de patul de suferinţă. Ce se întâmplă cu ceilalţi cetăţeni români? Fie că ei sunt catolici, greco-catolici, protestanţi, mozaici, neoprotestanţi, musulmani, sau atei? Din punctul acestora de vedere se pune o întrebare legitimă: de ce să nu beneficieze de un tratament religios egal?
Conform unor paragrafe din Legea Nr.489/2006 privind libertatea religioasă, ar trebui să existe în spitalul public câte o capelă pentru fiecare dintre cele probabil cam 60 de culte autorizate a fiinţa pe teritoriul României? Să facem un efort şi să ne imaginăm cum ar arăta un spital public care ar conţine în spaţiile sale o moscheie, o catedrală gotică, o biserică armenească şi un sediu de studii ateiste cu însemnele secera şi ciocanul? Posibil ca un Turn al lui Babel?
Tot legea mai sus invocată precizează: Art. 9. (1) În România nu există religie de stat; statul este neutru faţă de orice credinţă religioasă sau ideologie atee. (2) Cultele sunt egale în faţa legii şi a autorităţilor publice. Statul, prin autorităţile sale, nu va promova şi nu va favoriza acordarea de privilegii sau crearea de discriminări faţă de vreun cult. În spiritul acestei prevederi legale, pentrucă spitalele publice aparţin statului, ar trebui să medităm dacă nu cumva medicina ar trebui să rămână laică. Numai ştiinţă. În acelaşi timp, noi cei care suntem elevii lui Hipocrate, ar trebui să avem mereu marea grijă de a facilita pentru pacienţii ce ni-l cer, ajutor spiritual religios, conform cu convingerile intime ale fiecăruia.
28 February 2010 la 10:13 AM
Explicatie pentru numele operei artistice, artistului si locului in care este expusa lucrarea:
Turnul lui Babel , Pieter Bruegel cel Bătrân; Pinacoteca Muzeului de Istorie din Viena(Kunst Historisches Museum’s Picture Gallery)
1 March 2010 la 8:05 AM
Articolul este un articol care militeaza pentru pastrarea echidistantei cu privire la convingerile religioase ale fiecarui cetatean, in relatia medic – pacient.
Nu este mai putin adevarat ca dupa ridicarea cortinei de fier democratia (asa cum a fost ea inteleasa), a dat nastere multor “excese” ca si acesta. Au aparut peste noapte biserici la coltul tuturor strazilor care mai de care mai gigantice culminind cu “CATEDRALA…” desi sunt crestina ortodoxa si fregventez Biserica, nu inseamna ca nu pot vedea si lipsa de modestie (smerenie) de care dau dovada multi preoti.
Dar interventia mea are o cu totul alta conotatie una de suflet sau de spirit??? Suflet – Spirit??? alta provocare…
Doctorii sunt oare alesi? au asa zisul “Har de la Dumnezeu”?
cu sau fara icoane in cabinete, cu sau fara capele in spitale simt ei uneori ca fac ceva pentru pacientii peste puterile lor?? este o intrebare la care nu am raspuns nu sunt in sistem si nu-i inteleg pe medici… Probabil ca unii au constientizat ajutorul Divin si din smerenie il tin bine ascuns in sufletul lor, altii poate nu l-au inteles poate din mindrie.
“O pledoarie pentru medicina laica” este un punct de vedere viabil, corect legislativ, pentru multitudinea de culte religioase recunoscute si nerecunoscute dar “Nihil sine Deo”.
1 March 2010 la 9:25 AM
medicina trebuie sa ramana laica!
crearea unui loc de reculegere spirituala intr-un spital este o idee minunata dar el trebuie sa fie utilizat de catre toate religiile. Monopolul unei singure religii este un lucru ce poate deveni periculos.
In ceea ce priveste “medicul alesul lui D”zeu” este un comentariu greu de facut deoarece diferentele intre o tara ca Franta si Romania sunt fara comentarii…a citi articolul lui Cristoiu…..problema de atitudine.