Modificarea prețurilor medicamentelor începând cu 15 iunie este dificil de implementat

BusinessMark organizează cea de-a doua ediție a ”Health Forum”, pe parcursul a două zile, 11 si 12 iunie, la Hotel Howard Johnson Grand Plaza, București. Forumul își propune să vină în întâmpinarea specialiștilor din sectorul de sănătate și farmaceutic cu discuții utile asupra problemelor pe care le confruntă sistemul în România, dar și asupra perspectivelor de dezvoltare.

Astfel, prima zi a evenimentului a fost dedicată sectorului farmaceutic, în timp ce cea de a doua zi va fi dedicată sectorului de sănătate.

Vorbitorii primei zile de dezbateri au fost: Florian Bodog, Secretar, Comisia pentru sănătate publică, Senatul României, Marius Tănasă, Vicepresedintele Agentiei Nationale a Medicamentului, Dan Zaharescu, Director Executiv, ARPIM, Daniel Popescu, Corporate Affairs Manager, Eli Lilly, Carmen Afanasenco, Manager, Tax Advisory Services, EY Romania, Cristina Munteanu, Director Executiv, ADRFR, Iulian Trandafir, Director General, Farmexpert, Petru Crăciun, Director General, Cegedim și Alina David, Tax Manager, PKF Finconta. Moderatorii evenimentului sunt: Alexandra Mănăilă, jurnalist și Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.

”Am urmărit proiectul privind Ordinul 75 foarte activ. Nu știu dacă implementarea sa va avea efecte pozitive pentru sistem. Din reacțiile primite, pentru partea de business din domeniu impactul nu va fi pozitiv. Concret, acest Ordin va fi aplicabil din 15 iunie. Cred însă că e foarte greu să fie implementat începând cu această dată pentru că se va dubla volumul de muncă a celor de la Casa de Asigurări. Cred că este prea dificil și că se va avansa cu termentul către data de 1 iulie. Mingea în momentul de față este la Casa de Asigurări. Ei spun că ar putea să fie gata pe data de 15 iunie, dar nu știu ce sens ar avea să fie aplicat de la jumătatea acestei luni”, a declarat Florian Bodog, Secretar, Comisia pentru sănătate publică, Senatul României.

Ordinul 75 se referă la modificarea prețurilor medicamentelor prin finalizarea procesului de publicare a doua cataloage de prețuri pentru medicamente: Catalogul Național al Medicamentelo (CaNaMED) și Catalogul Național Public al Medicamentelor.

”Legat de noua lege a sănătăți, nu cred că aceasta va fi gata până la sfârșitul acestei legislaturi. Se vehiculează varianta de a lua un draft de lege care a fost deja dezbătut spre a fi actualizat. Eu nu cred însă în variante hibride. Cred că o lege a sănătății ar trebui făcută cu toată responsabilitatea de la început”, a mai precizat acesta. Florian Bodog a subliniat importanța implicării consultanților străini în elaborarea acestei legi.

Marius Tănasă, Vicepresedintele Agentiei Nationale a Medicamentului, a subliniat de asemenea că ar fi indicat ca implementarea Ordinului 75 să înceapă pe data de 1 a lunii pentru a evita dificultățile privind calcularea taxei clawback.

”Prețurile din CaNaMed sunt pentru cei în contract cu Casa de asigurări. Pentru ceilalți operatori prețurile sunt cele din Catalogul Public Național. Însă majoritatea furnizorilor de servicii medicale doresc să intre în contract cu Casa pentru că asta le aduce pacienți. Cred că sunt sub 10% cei care nu au contract cu Casa”, a declarat Marius Tănasă.

”Se discută foarte mult de creștere și descreștere a nivelului de vânzări. Obiectivul nostru este să avem pe piață medicamente sigure la prețuri bune. Vrem o scădere a automedicației, să încurajăm consultul. Printr-un consum crescut de medicamente crește rata de efecte adverse, prin consumul de antibiotice crește rata de rezistență la substanță și scade efectul acestora asupra pacienților”, a mai declarat Vicepresedintele Agentiei Nationale a Medicamentului.

Acesta a precizat că este de acord cu importanța rolului distribuitorilor de medicamente în sistemul farmaceutic, acesta fiind un liant necesar între producători și farmacii.

”Referitor la Ordinul 75, există două cataloage de prețuri, o modalitate condamnată deja în Spania. Apoi formularele exclud automat distribuitorii. Furnizorii vor putea printr-o notificare nu se știe unde să vândă prin prețul mare, iar farmaciile, în contract cu Casa, vor fi obligate să vândă cu prețul mic. Se va crea un blocaj și nu vom mai găsi medicamente. Suntem a doua țară care încearcă să aplice acest Ordin 75, iar prima a fost drastic penalizată. Mai suntem în comunitatea europeană sau nu? Acest Ordin, va fi probabil sancționat și de Consiliul Concurenței pentru că distruge piața. Dacă sunt două farmacii una lângă alta, una vinde cu 3 lei, iar cealalta cu 5 lei același medicament. Nu cred că acest sistem dualist este soluția pentru România”, a declarat Iulian Trandafir, Director General, Farmexpert. Legat de valoarea marfii deteriorate, Iulian Trandafir a declarat că aceasta este de câteva milioane de euro pe an la nivel național, iar în opinia sa deductibilitatea acesteia este foarte neclară.

”În prezent, farmaciile sunt pe profitabilitate 0, iar distribuitorii sunt sub 1%. Ne punem problema existenței într-o astfel de piață. Dacă un medicament se cumpără de la producător cu un leu și se vinde în farmacie cu 0,80 de bani se va declanșa un blocaj evident. Toate farmaciile care funcționează în România sunt autorizate de Minister, așa că ar trebui să poată vinde la același preț”, a declarat Cristina Munteanu, Director Executiv, ADRFR.

Legat de momentul efectiv al aplicării modificării prețurilor, și Dan Zaharescu, Director Executiv, ARPIM, este de părere că termentul oportun este 1 iulie, altfel volumul de muncă fiind enorm.

”Orice producător de medicamente este în primul rând un agent economic responsabil. Primul lucru este responsabilitatea față de pacient, dar pentru a produce medicamente sunt necesare niște condiții speciale. Apoi există responsabilitatea față de angajații săi. Mai există și responsabilitatea față de acționari. În mod obiectiv nu avem cum să nu vorbim despre aspectele economice atunci când vorbim despre medicamente. Ori incertitudinile de ordin legislativ au dus deja la un blocaj în sistem”, a afirmat Dan Zaharescu.

În opinia lui Daniel Popescu, Corporate Affairs Manager, Eli Lilly, statul trebuie să aibă în vedere un singur lucru: asigurarea pacienților cu medicamentele necesare afecțiunii cu care se prezintă la medic.

”Totuși, atât statele cât și operatorii trebuie să respecte anumite protocoale și reguli. Trebuie să avem grijă ca în România să fie prezente toate medicamentele cu care se tratează cetățenii europeni. Poate că este greu și scump, dar cred că statul ar trebui să se preocupe să aibă la dispoziție pentru România tratamentele din Europa. Sigur că sunt probleme legate de preț. De-a lungul timpului, industria a atras atenția mereu autorităților în ceea ce privește prețurile și taxarea. Majoritatea producătorilor sunt multinaționale. Este foarte important ce se întâmplă în fiecare țară în parte pentru că țările comunică între ele. Este foarte ciudat să îi spui unei țări că ți s-au tăiat prețurile în altă țară pentru că toate statele vor dori același preț. Ce înseamnă pentru un pacient că în Catalogul Național un medicament are prețul de un leu dacă nu îl găsește în nicio farmacie. Nu știu în ce măsură acest nou Ordin va putea răspunde la aceste întrebări”, a declarat Daniel Popescu.

Carmen Afanasenco, Manager, Tax Advisory Services, EY Romania, a vorbit despre cheltuielile necesare cu medicamentele degradate.

”Unităţile de producţie sau de distribuţie a medicamentelor pot înregistra cheltuieli semnificative cu marfa expirată sau degradată calitativ. Potrivit legislației în vigoare, stocurile de mărfuri degradate/expirate care nu sunt acoperite prin contracte de asigurare şi nu sunt imputabile sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit și se colectează TVA. TVA nu se ajustează pentru stocurile degradate calitativ dacă sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele condiții: degradarea se datorează unor cauze obiective dovedite cu documente și se face dovada distrugerii”, a precizat Carmen Afanasenco.

Potrivit acesteia, există o modificare, care ar putea intra în vigoare de la 1 ianuarie 2016 (legislație în format draft), potrivit căreia cheltuielile cu stocurile de mărfuri degradate/expirate sunt deductibile dacă: degradarea calitativă se datorează unor cauze obiective, dovedite cu documente și se face dovada distrugerii/scoaterii din circuitul economic, sau mărfurile au termen de valabilitate/expirare depășit.

”În prezent avem o cerere foarte mare de medicamente, dar și o ofertă mare. Din păcate acestea nu sunt bine corelate. Înțelegem foarte bine dorința statului, a pacienților și a oricărui client să aibă produse bune și ieftine. Spre deosebire de pacienți, statul ar trebui să fie însă conștient de modul în care se poate face acest lucru. România reprezintă 1% din piața medicamentelor din Europa și ar trebui să încerce să se alinieze nu să întoarcă Uniunea Europeană pe dos din dorința de a oferi medicamente ieftine”, a afirmat Petru Crăciun, Director General, Cegedim.

Alina David, Tax Manager, PKF Finconta, a vorbit despre Cota de TVA redusă începand cu 1 iunie 2015, potrivit prevederilor Codului fiscal.

”Cota de 9% este aplicabilă pentru livrarea de: alimente, inclusive băuturi, cu excepția băuturilor alcoolice, destinate consumului uman și animal; animale şi păsări vii din specii domestice; seminţe, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor; produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele. Astfel, cota de 9% se aplică pentru livrarea, importul sau achiziţia intracomunitară de suplimente alimentare (codurile NC 2101-2106, cu excepţia preparatelor ce conţin alcool de la codul 2106 90 20)”, a explicat Alina David.

Potrivit acesteia, produsele aflate pe stoc la data de 1 iunie prezintă obligativitatea de a fi inventariate pentru că vor avea TVA de 24%, urmând ca după această dată, TVA să fie de 9% pentru livrarea, importul sau achiziţia intracomunitară de suplimente alimentare.
Evenimentul este organizat cu sprijinul APMGR. Partenerii Health Forum sunt: Microsoft, PKF Finconta, Valoris, WorldClass, Biroul de Traduceri Champollion.

Partenerii media au fost: Paginamedicala.ro, Medfarm, Pagina Farmacistilor, medicalmanager.ro, Medipedia, Romedic, Viața Medicală, medicalstudent.ro, Pharma Business, Jurnalul de Afaceri, ziare.com, Business24, Valoarea, Brightway, Learn&Go, startups.ro, Medica Academica, Calendar Evenimente, 4 Career, debizz, the bmj, Legal Magazin, Transilvania Business.

***

BusinessMark este o companie ce oferă servicii integrate de B2B, oferind clienţilor săi modele de dezvoltare complexe, conectandu- i în mod direct cu mediul de afaceri şi creând oportunităţi de parteneriat strategic. Atât prin organizarea de evenimente business, cât şi prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark îşi propune să vină în întâmpinarea partenerilor săi cu strategii de comunicare şi promovare centrate pe business matchmaking şi crearea de oportunităţi de dezvoltare.

Leave a Reply

Your email address will not be published.