Premieră românească și europeană: consultări cetățenești ASSET privind pregătirea în caz de epidemie sau pandemie (primele rezultate)

sigla-assetLa Facultatea de Medicină a UMF „Carol Davila” București, a avut loc un eveniment, în premieră, atât la nivel național, cât și european – Consultări cetățenești privind pregătirea în caz de epidemie sau pandemie. Vom prezenta primele rezultate.

Evenimentul s-a desfășurat în cadrul proiectului ASSET (Action plan on Science in Society related issues in Epidemics and Total Pandemics), partenerul român fiind Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”, reprezentată de prof. dr. Mircea-Ioan Popa, împreună cu echipa coordonată de acesta.

La Festivitatea de deschidere au participat reprezentanți ai Administrației Prezidențiale, Ministerului Sănătății, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării Naționale, Serviciului Român de Informații, ANCSI și INC „Cantacuzino”, primele cuvinte fiind adresate de către conducerea universității și facultății de medicină.

În realizarea Consultărilor cetățenești ASSET, au fost urmate recomandările aplicate strict și în celelalte șapte țări participante (Bulgaria, Norvegia, Danemarca, Italia, Elveția, Franța, Irlanda). Au fost selectați 50 de participanți de pe întreg teritoriul țării, menținând un echilibru în ceea ce privește raportul dintre numărul de participante și cel de participanți, vârsta, nivelul educațional, pregătirea profesională, ocupația acestora.

Cetățenii au fost așezați la mese rotunde și împreună cu un moderator au discutat mesajele transmise de un film documentar (același în toate țările participante), în cinci sesiuni succesive. Sesiunile au abordat teme precum libertatea personală, transparența versus secretizare, comunicarea între cetățeni și autoritățile de sănătate publică și accesul la informații. După dezbateri, participanții au răspuns, anonim, la câteva întrebări referitoare la ce s-a discutat (ex. gestionarea resurselor limitate în cazul unei epidemii, majoritatea participanților români considerând prioritare anumite grupuri de risc, în timp ce cei străini ar alege persoanele care lucrează în domeniul sănătății publice, pompieri, etc.). Altă întrebare a fost reprezentată de gradul de mulțumire față de modul de comunicare al informațiilor în situații de criză, atât cetățenii străini, cât și cei români fiind nemulțumiți. În ceea ce privește dorința participanților români și din celelalte țări de a mai exista astfel de consultări cetățenești pentru pregătirea răspunsului față de epidemii și pandemii, peste 90% au răspuns afirmativ.

Răspunsurile au fost colectate sunt în curs de analiză, iar rezultatele vor fi incluse într-un raport, care va fi prezentat în Parlamentul European în primăvara anului următor cu scopul de a influența politicile de sănătate în domeniu prin creșterea implicării cetățenești la nivel european.

Date de contact

ASSET (Action plan on Science in Society related issues in Epidemics and Total Pandemics)
Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”

Prof. univ. dr. Mircea-Ioan Popa

Profesor, disciplina microbiologie II
Facultatea de medicină, UMF ”Carol Davila”
Membru în consiliul facultății
Membru în senatul universitar
Președinte al comisiei de etică în
cercetarea științifică

mircea.ioan.popa@gmail.com
http://umf.ro/
http://www.asset-scienceinsociety.eu/

8 thoughts on “Premieră românească și europeană: consultări cetățenești ASSET privind pregătirea în caz de epidemie sau pandemie (primele rezultate)

  1. Realizarea acestui proiect in tara noastra mi se pare foarte utila si ma bucur ca Romania a facut parte dintre tarile participante. Este foarte important ca populatia sa stie cum sa reactioneze in situatii speciale precum o epidemie sau mai grav o pandemie. Sper ca acesta este doar inceputul si vor mai avea loc astfel de manifestari. Felicitari organizatorilor!

  2. Proiectul ASSET a reunit structuri diferite si egale in importanta din tara noastra si a pus in discutie situatii limita, situatii pe care le putem regasi in cadrul unei epidemii sau pandemii. Subiectele au fost similare simultan in toate tarile participante. Ca moderator am inteles cat este de util un astfel de proiect pentru cetateanul obisnuit si cat este de important ca populatia generala sa aiba incredere in structurile de sanatate si de conducere intr-o situatie de criza.

  3. Ca moderator în cadrul proiectului consider că toți participanții au de câștigat:
    – profesioniștii din domeniul medical înțeleg mai bine mecanismele de acțiune în situațiile limită de epidemii severe sau pandemii, rolul pe care trebuie să îl aibă în asemenea situații, modul de colaborare cu autoritățile, așteptările populației;
    – cetățenii înțeleg dimensiunea tehnic-medicală a problemelor ridicate de asemenea situații, necesitatea unor măsuri dure și nepopulare la prima vedere, necesitatea unor informații gestionate și transmise corect, o disciplină de reacție și executare a indicațiilor transmise de autorități;
    – autoritățile vor înțelege mai bine cum să reacționeze și cum să gestioneze o situație de criză comunicând și colaborând cu cetățenii.
    Suntem pregătiți?
    Probabil incomplet, încă deficitar, dar pornind și continuând cu astfel de proiecte vom ajunge acolo unde toți vom ști ce am avea de făcut.
    Un cetățean informat și care își oune întrebări, care este ajutat să găsească răspunsuri corecte, care înțelege până unde merge libertatea individuală față de interesul comun, este un cetățean prețios al oricărei comunități.

  4. Mulțumiri Prof. univ. dr. Mircea-Ioan Popa pentru toată strădania dumnealui și a echipei sale. El este sufletul proiectului desfășurat în România.
    Cetățenii au fost consultați, prin reprezentare, în privința reacție adecvate față de epidemii sau chiar pandemii. Toate persoanele și instituțiile implicate au avut de învățat din această interacțiune.
    Ne dorim o implicare optimă față de epidemii /pandemii atât din partea autorităților, cât și a cetățenilor.

  5. Experienta, “din tabara” moderatorilor, a fost extraordinara! Feedbackul A fost foarte placut sa avem o discutie cu cetatenii si sa auzim opiniile lor despre epidemii si pandemii, vaccinare.
    Asa ceva se face rar, nu doar in Romania, ci in toata lumea, dar este extrem de important ca astfel de discutii sa aiba loc de acum. Aceasta prima consultare trebuie sa fie doar un inceput.
    Un asemenea cadru poate reprezenta si un loc de diseminare de informatie medicala de buna calitate si crearea de comunitati de cetateni implicate activ in dialogul cu autoritatile, facand schimbul de experienta si de opinii bilateral.

  6. Experienta interesanta. Am intalnit in calitate de moderator la aceasta actiune, oameni cu experienta de viata, unii in varsta de peste 80 de ani care stiau ca inainte de al doilea razboi mondial in fiecare familie care avea 3-4 copii unii dintre ei nu supravietuiau din cauza unor boli pe care astazi le numim “prevenibile prin vaccinare”.

  7. Astfel de intalniri pot fi foarte utile daca vor continua si daca autoritatile vor valorifica rezultatele. Pentru prima data, se obtine opinia cetatenilor cu privire la situatii de criza nationale si internationale cu potential efect la nivel national. Cum ar reactiona in cazul unei epidemii? Oamenii doresc sa fie informati, insa cine trebuie sa ofere aceste informatii? Mass-media? Reprezentanti ai autoritatilor? Personalitati medicale/politice? In cine se incred cetatenii in cazul unei epidemii cand se poate pierde controlul informatiilor si nu numai? Ce trebuie sa faca fiecare cetatean? Aceste subiecte sunt cat se poate de valabile, iar pana la a ne afla intr-o epidemie nu e decat o chestiune de timp. O pregatire temeinica a cetatenilor dar si a autoritatilor sunt imperative. Primul pas a fost facut, dar trebuie continuat.

  8. Debutul democratiei deliberative prin prezentul program s-a dovedit uluitor prin impactul pe care l-a avut atat in randul cetatenilor participanti, cat si al moderatorilor; totodata util prin rezultatele obtinute, acest eveniment ne indreptateste sa credem ca dialogul si hotararile definitivate in urma acestuia vor deveni fundamentul noilor politici de sanatate publica.
    Cele doua etape ale procesului de aplicare a democratiei deliberative au fost lectii pentru astfel de evenimente viitoare. In etapa initiala, informativa, participantii au venit in contact cu subiectul discutat pe diverse cai: in mod individual (brosura tiparita), prin intermediul materialului audiovizual si apoi prin punerea in discutie in grupuri de cateva persoane a neclaritatilor, nemultumirilor sau dimpotriva a observatiilor benefice cu privire la modalitatile trecute, prezente si viitoare de interventie in caz de epidemii sau pandemiii. Moderatorii au coordonat discutiile astfel incat acestea au ramas constant sincere si transparente, succinte si clare. Etapa finala, deliberativa, a intarit certitudinea participantilor si a organizatorilor locali, ca fiecare cetatean are dreptul sa-si exprime liber punctul de vedere si ca opinia sa conteaza.
    Invataminte si impresii inedite si-au pus amprenta pe toti cei prezenti.

Leave a Reply

Your email address will not be published.