Radio Erevan şi şpaga la medici
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jq0iTbAzDcU[/youtube]
TRANSCRIERE:
Mă aflu în situaţia lui Ivan Ivanovici din celebrul banc de la Radio Erevan (dacă a primit o maşină). Şi răspunsul a fost: nu a primit ci i s-a furat, nu era maşină ci era ceas, nu era Volga ci era Pobeda.
La fel se întâplă şi cu această dezbatere privind "şpaga la doctori". Am fost întrebat de Europa FM şi am răspuns că problema este a condiţionării actului medical, că nu este nevoie de nici o legislaţie pentru că ea există şi anume Legea 45/2003 privind drepturile pacienţilor, unde se specifică în mod clar: înainte şi în timpul actului medical medicul şi unitatea sanitară nu pot să pretindă nimic de la pacient în afara legii, iar pacientul (vezi articolul următor) are dreptul să-şi recompenseze medicul sau unitatea medicală după terminarea actului medical.
În aceste condiţii nu se poate vorbi de şpagă la medici - este un drept al pacientului garantat de lege. De aici şi până la ce a apărut în presă - că aş fi redactat o lege sau că aş fi redactat norme de aplicare a legii - este un drum foarte lung. Răspunsul meu este clar: dacă se doreşte, legislaţia există - cel mult pot fi elaborate nişte norme procedurale - iar în rest nimic. Medicul trebuie să fie lăsat liber, pacientul trebuie să fie lăsat liber, ca împreună să-şi construiască relaţia lor contractuală.
TRANSCRIERE:
Mă aflu în situaţia lui Ivan Ivanovici din celebrul banc de la Radio Erevan (dacă a primit o maşină). Şi răspunsul a fost: nu a primit ci i s-a furat, nu era maşină ci era ceas, nu era Volga ci era Pobeda.
La fel se întâplă şi cu această dezbatere privind "şpaga la doctori". Am fost întrebat de Europa FM şi am răspuns că problema este a condiţionării actului medical, că nu este nevoie de nici o legislaţie pentru că ea există şi anume Legea 45/2003 privind drepturile pacienţilor, unde se specifică în mod clar: înainte şi în timpul actului medical medicul şi unitatea sanitară nu pot să pretindă nimic de la pacient în afara legii, iar pacientul (vezi articolul următor) are dreptul să-şi recompenseze medicul sau unitatea medicală după terminarea actului medical.
În aceste condiţii nu se poate vorbi de şpagă la medici - este un drept al pacientului garantat de lege. De aici şi până la ce a apărut în presă - că aş fi redactat o lege sau că aş fi redactat norme de aplicare a legii - este un drum foarte lung. Răspunsul meu este clar: dacă se doreşte, legislaţia există - cel mult pot fi elaborate nişte norme procedurale - iar în rest nimic. Medicul trebuie să fie lăsat liber, pacientul trebuie să fie lăsat liber, ca împreună să-şi construiască relaţia lor contractuală.
22 January 2008 la 12:02 PM
du-te si te impusca cu ideile tale de spaga legalizata.
22 January 2008 la 4:16 PM
Iar TU ai o functie, nu? Iar TU esti un cineva in sanatatea romaneasca, nu?
Sa ma mai mir ca fara shpaga i-ar fi taiat dobitocii piciorul fratelui meu? Intr-un spital …
Iti doresc sa ajungi intr-un spital in care sa nu te stie nimeni. Sincer.
23 January 2008 la 3:21 PM
Stimate domnule profesor,
Imi cer scuze pentru comentariul care nu are legatura cu articolul dvs, insa am o nedumerire si m-am gandit ca dvs trebuie sa stiti raspunsul. Pe site-urile Colegiului Medicilor din Romania si respectiv Colegiului Medicilor Bucuresti se gasesc doua variante distincte ale Codului de deontologie medicala. Puteti, va rog, sa imi spuneti care este valabil?
Va multumesc.
P.S. Am apreciat in mod deosebit nivelul discutiilor purtate pana acum pe blogul dvs si imi pare rau sa constat ca mai nou atmosfera s-a schimbat. Sincer, nu cred ca trebuie sa ne lasam calcati in picioare si aici, presa e destul de vasta pentru opiniile pacientilor. E doar o parere…
23 January 2008 la 7:16 PM
Sa va fie rusine dle profesor, pentru materialul asta filmat, care nu se poate intitula decat:
MANUALUL DE LUAT SPAGA
Cat despre bancul ala rasuflat, ati face bine sa cititi bancul asta real:
Ministrul sanatatii, se duce in magazin sa isi cumpere cravata si camasi. Dupa ce isi cumpara o cravata, vrea sa ii dea 50.000 spaga vanzatorului, insa acesta refuza:
– Nu pot sa primesc, domnule ministru, pentru ca eu am terminat mediciana si stiu ce salarii mici au medicii.
Nervos, ministrul se duce la raionul de camasi. Isi cumpara cateva camasi si vrea sa ii dea spaga 50.000 vanzatorului, care il refuza:
– Nu pot sa primesc, domnule ministru, ca eu am fost medic de familie si stiu ce salarii mici sunt in sistemul medical, ii spune vanzatorul.
Super-nervos, ministrul iese din magazin si vede un cersetor in fata magazinului. Se gandeste putin si vrea sa ii dea 100.000 de lei cersetorului. La care acesta ii spune:
– Nu pot sa primesc, domnule ministru…
Deja cu nervii la pamant, ministrul il intrerupe:
– Sa nu spui ca si tu ai fost medic ….
– Nu, ii raspunde acesta, eu chiar sunt medic rezident, dar acum sunt in timpul meu liber …
24 January 2008 la 8:04 PM
cu alte cuvinte e ceva normal, in spiritul legii. dau pentru ca vreau, nu pentru ca am nevoie. de parca ala care nu are nici cu ce plati curentul moare de nerabdare sa-i bage “ceva” in buzunar medicului. murim cu zileeeeee !
25 January 2008 la 10:56 AM
Recomand frustratiilor din Romania, care ataca medicii sa isi ridice un pic capul si sa priveasca spre vest. Nu pe medici trebuie sa fiti suparati ci pe casa de asigurari care “face bani” pe spinarea celor din sistemul de sanatate precum si a naivitatii asiguratiilor. Atata timp cat casa plateste cat vrea si cum vrea fara sa tina cont de valoarea actului medical efectuat pe un lucru de pret – omul – nu o sa vedeti progres in tratamente.
Apropo cei mai guralivi, cei mai vehementi contestatari ai medicilor sunt cei fara asigurare, cei care sau obisnuit in comunism sa primeasca totul pe gratis, fara efort, fara munca, fara sa aiba grija de sanatatea lor.
Atentie: sanatatea se va scumpii si va fii un lux. Puneti banii de o parte ca sa aveti la batrinete cu ce va trata. Renuntati acum la mici si bere!
26 January 2008 la 12:32 AM
Domnule Profesor, nu ar trebui sa lasati sa scrie pe blog toti grafomanii si frustratii. Au loc sa se exprime in alta parte. E tara plina de mitocani si inculti. Sunteti un om curajos si cinstit. Nu va lasati intimidat!!
27 January 2008 la 2:53 PM
hai sa-tzi dau o veste buna domnule medic……….in tzara se pare ca vor sa apara schimbari in sistemul de sanatate…..daaaaaa…..generatzia veche ar fi trebuit sa le faciliteze si sa le produca pina acum….asta-i una cea de a doua e ca dumneata nu ai nici o treaba….si stii unde e rusinea cind spun asha?…..in primul rind ca am jumatate din virsta dumitale si in al doilea rind am mai multa vointza si pricepere decit dumneata…..e de ajuns sa lucrezi in sistem si nu sa stai cu picioarele pe birou si sa tzi se umfle burta.De ce medicina e varza?…pentru ca oameni ca d-ta nu respecta legea si in primul rind nu o protejeaza….ash putea sa insirui zeci daca nu sute de situatzii care pot fi corectate prin pur si simplu bunul simtz pe care se pare ca altzi literatzi si invatzatzi din alte tzari se pare ca le au ….dar se pare ca dumneata nu -l ai asta e …daca ai facut scoala pe timpul lui Ceausescu….pacat….pentru cine aude si pentru cine vede……jos cu genul asta de bagabontzi politici……si sa stitzi ca nu acuz in special generatzia veche din medicina…..dar sunt unii care nu au ce cauta acolo…asha ca domnul asta(nustiu daca se poate numi domn) vretzi schimbari? sa se respecte legea ,sa se aplice taxe chiar daca te doare sufletul de un pensionar, si /sau sa se restringa unitatzile sanitare pentru a nu se mai inghitzi bani pe degeaba din bugetul statului…….si in final Domnule sef sau ce ai fi, o functie de conducere stii ce inseamna in ziua de azi? daruire pricepere sacrificiu si cinste caci daca umbli dupa bani favoruri si iar bani ….nici nu esti eficient si te si mai plafonezi….si te anuntz ca deja tzi sa umplut frigiderul …mai lasa si pe altcineva…….dumnezeu sa te ierte ca prea chinui o tzara intreaga………..SEMNAT: un amarit de angajat
27 January 2008 la 11:26 PM
Medicii romani sunt chiar si in aceste conditii SPONSORI NEOFICIALI ai societatii romanesti. Actuala isterie indreptata impotriva corpului medical indeparteaza pe acei (putzini) care mai risca o cariera in domeniu. Avem inca o medicina situata mult peste nivelul ei de finantare, dar in cativa ani va fi chiar oglinda a ceea ce platim.
28 January 2008 la 7:04 AM
Ai o problema cu neuronii si de aici lipsa de logica. Spui ca ai sute de solutii dar le pastrezi pentru tine. Spui ca esti tinar si ca nu ai facut scoala in timpul lui Ceausescu DE PARCA E MERITUL TAU CA TE-AI NASCUT TIRZIU. Si daca esti atit de bun de ce esti doar un amarit de angajat? Dupa cum scrii cred ca esti un umil angajat la U.M.F.Iasi, intrat pe usa din dos, si tremuri de frica, ca daca vine Profesorul la Rectorat incompetentii si lingaii trebuie sa plece. Daca Profesorul a ajuns SEF e pentru ca NOI L-AM ALES. Asa ca e bine ca sa nu ne mai deranjezi cu opiniile tale de frustrat.
28 January 2008 la 4:36 PM
Codul deontologic in vigoare este cel afisat la http://www.cmr.ro. Am luat initiativa de a tipari codul si atunci va fi accesibil in aceasta forma pentru toti medicii.
Mai multi vizitatori ai blogului mi-au solicitat eliminarea comentariilor cu insulte si fara legatura cu subiectul (ceea pana acum nu am facut) si cred voi da curs acestei cereri. Sunt de acord cu opiniile contrare daca sunt argumentate si daca folosesc un limbaj civilizat (si nu de tipul “du-te si te impusca!”).
28 January 2008 la 4:39 PM
Multumesc pentru sustinere. Recunosc ca aceasta sustinere (nu numai pe acest blog) a constituit un imbold ca sa nu cedez in fata insultelor. Aveti dreptate in tot ceea ce ati scris.
28 January 2008 la 4:45 PM
Am scris un articol in “Viata Medicala” in care am justificat de ce tema Adunarii Generale A CMR din luna martie 2008 va fi “migratia medicilor”. Avem un numar insuficient de medici, prost platiti, insultati, care “sponsorizeaza sistemul” si care vor pleca sa lucreze in celelalte tari din UE unde exista o criza de medici. Sa vedem atunci cum va arata sistemul medical si cine va trata pacientii care acum injura medicii. Poate ziaristii sau Mama Omida.
28 January 2008 la 11:32 PM
Medicii spagari pleaca din Romania ? Nu cred.
E mult mai bine sa primesti spaga legal, 1000 de dolari pentru o operatie iar pacientul sa paralizeze
http://www.jurnaluldeest.ro/viewart.php?wid=0&artid=34867
Medicii tineri pleaca din tara ca nu sa le mai vada mutrele “inovatorilor spagii legale” din Romania, s-au saturat de sistemul asta corupt condus de cei care le spun cand trebuie sa ceara bani, sau cand trebuie sa dea bani.
Cu legi de genul asta, cei care or sa mai ramana pe aici, or sa fie niste terfeliti si niste umiliti, niste medici care nu se vor ridica mai sus de nivelul spagilor alea de 10-15 euro pe care vreti sa le legalizati, si cu care, nici un medic normal la cap nu este de acord.
Medicii vor salarii decente, nu propunerea asta mizerabila de legalizare a unei spagi jignitoare.
29 January 2008 la 12:31 AM
Mai ziarist de doua parale, nu poti sa pleci pe alt blog si sa nu mai poluezi spatiul. Nu este nimeni de vina ca dupa liceu ai dat de trei ori la medicina si tot de atitea ori ai picat cu note sub trei. De ce te ascunzi dupa un pseudonim? Crezi ca nu te-am recunoscut?
30 January 2008 la 7:18 PM
Vasie Astarastoae a scris: “Avem un numar insuficient de medici, prost platiti, insultati, care “sponsorizeaza sistemul” si care vor pleca sa lucreze in celelalte tari din UE unde exista o criza de medici. Sa vedem atunci cum va arata sistemul medical si cine va trata pacientii care acum injura medicii. Poate ziaristii sau Mama Omida.”
Mult cinism, nimic constructiv. Numai vorbe goale, fara de continut. Cu atitudini de genul “legalizarea spagii” nu faceti decat sa va aratati posibilitatile.
Chiar si pe acest blog, pacientii “nu injura”. Pacientii se comporta decent. Pacientii isi reclama dreptul de a nu fi “jefuiti”. Sunt numai unii medici mai invatati care cred ca trebuie sa fi ziarist ca sa-ti exprimi liber parerea, sau ca trebuie sa fi nu cazut la medicina de trei ori ca sa fi “OM”.
Ei bine, domnule Astarastoae, aveti perfecta dreptate.
Sistemul pe care l-ati construit cu atat cinism va reflecta chipul. E un sistem cinic in care pacientii au ajuns sa fie tratati de catre ziarisi si de catre Mama Omida.
Va propun sa faceti un exercitiu. Sa le transmiteti medicilor spagari un material filmat, in care sa le transmiteti indignarea dumneavoastra fata de acest flagel.
Pana atunci,
fara nici o stima,
k33
3 February 2008 la 4:16 PM
Am citit articolul de multe ori. De fiecare dată m-am reţinut cu dificultate pentru a nu interveni. Azi n-am mai rezistat, mai ales ca între timp au aparut multe comentarii noi.
Despre “şpaga la doctori” pot menţiona că, în ţările “normale” din p.de.v al venitului decent, aceasta există (pentru că omul este la fel peste tot), numai că medicul nu o foloseşte în scop personal. Suma sau cadoul oferit medicului rămâne unităţii unde acel medic profesează. Chiar şi un buchet de flori oferit unui medic rămâne tot în clădirea respectivă! Medicul este doar o rotiţă a unei echipe. Nu poate fi singurul beneficiar. Doar că, prin “legalizarea” şpăgii, se pot obţine fonduri suplimentare la buget (prin impozitare) plus – eventual – liniştea sufletească a celor care folosesc această metodă pentru a-şi asigura pregătirea profesională sau… rotunjirea veniturilor (totul depinde de OM). Nu cred că este necesară nici o legalizare. Este un non-sens, o absurditate! Cei care o iau în interes personal, o vor lua cu acoperire legală, cei ce nu iau vor fi priviţi de cei ce iau ca… (o simt eu, pe pielea mea!). Pacientul se simte, uneori, bine atunci când oferă. Să nu uităm că a oferi este uneori o metodă prin care ne putem simţi mai bine, mai generoşi, mai… altfel! Avem însă OBLIGAŢIA ABSOLUTĂ de a nu condiţiona actul medical de primirea ei. Acest lucru trebuie legalizat! Această distincţie ar fi trebuit să fie realizată de către cei ce au postat comentarii anterior mie, dar… şi de presă. Aceasta este legalizată în ţările “normale”. Drastic legalizată! Nu mai au dreptul de a profesa! Credeţi că pe acolo medicii nu-s oameni la fel ca la noi? Credeţi că toţi ar lăsa la spital ce-au primit? Nu merită să-si pericliteze venitul de medic pentru o oarecare recompensă. Indiferent de marimea acesteia, salariul pe care-l au este mai tentant!
Deci problema nu este “şpaga” (un cuvânt pe care, eu personal, nu l-aş accepta – de altfel nici nu cred că face parte din patrimoniul lingvistic al Limbii Române!). Problema legalizării şpăgii nu este problema noastră de medici; este doar o problemă de politică economică.
Problema este că populaţia are prea multe necazuri pentru a le putea suporta! Problema este că, pentru a fi un medic bun în ziua de azi, trebuie să investeşti mulţi bani – ca să nu mai menţionez timpul, consumul nervos, etc. – investiţie pe care UNII medici nu au fost obligaţi s-o facă! Problema este că presa nu se prea omoară cu explicaţiile contextuale, preferând articolele “bine vandabile”! Problema este că politica economică a impozitelor are nevoie de bani (este mai uşor de obţinut de la un corp profesional „acuzat” de populaţia incitată de presă şi necoalizat). Într-un cuvânt, problema este sărăcia: financiară dar… şi a duhului! Comentariile pe care le-am citit m-au determinat să adaug duhul. Să nu uităm că pentru omul simplu este mai uşor de găsit un «vinovat» pentru a-şi putea trăi drama. Iar bolnavul este o persoană dificilă, de care trebuie să ne apropiem cu multă blândeţe şi dragoste pentru a avea, pe deplin, succesul scontat al terapiei aplicate. Să nu uităm că obiectul muncii noastre este omul şi – mai ales – că şi noi suntem oameni supuşi greşelilor. Să nu uităm să ne respectăm pe noi, respectându-ne pacienţii!
Problema mea (personală) este că am aplicat cu consecvenţă refuzul “recompenselor” oferite de pacienţi, am încercat permanent să ofer medicaţia cea mai putin costisitoare pentru pacient şi familia lui, am încercat să aplic toate utopiile despre medicul perfect şi… rezultatele obţinute sunt dezastruoase! Oare sunt dezastruoase pentru că le-am aplicat în România!?
Închei intervenţia mea cu motto-ul blogului d-lui profesor:
“Căci, atunci când se ridică sus oamenii de nimic, nelegiuiţii mişună pretutindeni” (Psalm 11, 8)
4 February 2008 la 4:00 PM
Nu v-am raspuns la mesajele anterioare deoarece nu aveam la ce sa va raspund. Ma bucur ca vizitand blogul ati evoluat si ati ajuns la un comentariu in care sustineti niste idei si nu faceti numai simple afirmatii. Cuvintele mele nu reflecta cinism ci sunt pura realitate pe care o spun cu durere. De altfel in locul meu v-au raspuns alti vizitatori de pe blog. Cat priveste afirmatia: “Chiar si pe acest blog, pacientii nu injura si se comporta decent” ea este valabila doar partial. Cititi comentariile lui “marius” si “cireasa” si o sa-mi dati dreptate. Va repet ceea ce am mai spus: sunt impotriva conditionarii directe sau indirecte a actului medical si sunt pentru excluderea din corpul medical a celor care o practica. In acelasi timp sunt impotriva interventiei exterioare in relatia medic-pacient. Repet: nu a existat si nu exista (decat in imaginatia unor ziaristi) un proiect de lege privind legalizarea primirii de foloase necuvenite. Cat priveste stima, regret ca nu am putut sa v-o trezesc dar asa e in viata. Nu te poate stima toata lumea. Si poate ca nici nu e bine. “Omul fara dusmani e precum casa fara proptele” (proverb romanesc). Ma multumesc cu stima celor care ma cunosc si a miilor de oameni care m-au votat in diferitele ocazii cand am candidat.
4 February 2008 la 4:11 PM
M-a impresionat comentariul dvs. Sunt de acord cu tot ceea ce ati scris, mai ales cu faptul ca adesea, daca ai un comportament uman si in spiritul profesiei medicale, poti sa fii marginalizat de catre “doctorii cu arginti”. Trebuie spus insa ca in Romania, mai ales in mintea politicienilor, mai functioneaza mentalul comunist dupa care “sanatatea este gratuita” si “actele medicale nu costa nimic”. As vrea sa vad ce s-ar intampla daca ai fi programat pentru o simpla radiografie (pentru o afectiune ce nu constituie urgenta medico-chirurgicala), peste 6 luni sa 1 an (asa cum se intampla in Anglia si Canada).
8 March 2008 la 1:58 PM
sunt de acord intr-u totul cu domnul doctor fara de arginti si sper sa existe cat mai multi ca domnia sa. Ii respect pe toti doctorii din Romania si de pretutindeni pentru eforturile depuse, pentru faptul ca au depus atata energie sa ajunga sa salveze vieti. Este ok daca eu vreau sa dau ceva doctorului in sens de multumire pentru binele facut si sunt de acord ca presa a incitat lumea artificial impotriva medicilor. Ce ne facem insa cu “acei” domni doctori care CER la obraz inainte de inceperea actului medical, cu alte cuvinte conditioneaza actul medical? Nu o data mi s-a intamplat sa stau la coada, pentru a intra la un doctor si am stat mult si bine, pentru ca in fata mea tot intrau “cei chemati” de dl. doctor cu sarsanalele pline, in fata noastra a celor care stateam de 3 ore la rand. Exemplele pot continua. La aceasta categorie de medici cred ca se refera cei care contesta, inclusiv eu. Intr-adevar totul porneste de la guvernantii care prea putin le pasa ce se intampla in sanatate, ca de altfel in toate domeniile. Medicii sunt platiti foarte prost pentru serviciile aduse si asta ii determina pe unii sa recurga la astfel de metode. Nu am sa-i iert pe cei care fac asta oamenilor saraci, fara sperante, pentru ca inainte de a fi medici trebuie sa fim oameni.